پگاه، برای همکاری با اورنگ، ترک تشریفات در مناقصه را کرد، چرا که همکاران واحد آی تی پگاه پس از ارزیابی این نرم افزار بصورت 100 درصد این محصول را صحه گذاری کردند .
و همه میدانید که کار با پگاه به این راحتی ها نیست!!
معرفی
صنایع ملی شیر ایران، بازارگستر پگاه منطقه 3
پگاه ، قدیمی ترین شرکت تولید شیر ایران است که سال تاسیس این شرکت 1336 می باشد و قدمتی 63 ساله دارد.
شرکت صنایع ملی شیر ایران، در حوزه جنوبی کشور و در 8 استان جنوبی کشور بالغ بر 20000 خرده فروشی را تحت پوشش خود قرار داده است.
این شرکت (در حوزه جنوب) به کمک تیم توزیع و پخش مویرگی خود که متشکل از تعداد 331 251 نفر ویزیتور و سرپرست فروش می باشد ، عملیات توزیع و پخش محصولات خود را در سطح 8 استان و در کنار خلیج همیشگی فارس، اجرایی می سازد.
موبایل ها و تبلت های تیم توزیع و پخش پگاه (نیروهای انسانی) از سال 1395 به نرم افزار اورنگ تگ (جی پی اس همراه) مجهز شدند.
نرم افزار اورنگ تگ که محصولی دیگر از شرکت اورنگ می باشد بر روی کلیه تبلت های ویزیتورها و سرپرستان فروش نصب گردید.
دکتر عارف عبدالهی در مصاحبه با واحد ارتباط با مشتریان اورنگ در خصوص استفاده و بهره برداری از پروژه کنترل و نظارت هوشمند ناوگان توزیع اینگونه فرمودند :
ما مبحث جی پی اس ها را در مقوله ی ویزیتورها، سرپرستان از سال 1398 به صورت حرفه ای تر و جدی تر دنبال کردیم،
از منظر ما نقطه ی قوت و قدرت اورنگ، قابلیت انعطاف پذیری این شرکت در طراحی انواع ماژول های سفارشی است که این شرکت را برای ما منحصر به فرد کرده است
ایشان در ادامه به ذکر برخی از مشکلات مهم قبل از راه اندازی و نصب جی پی اس پرداختند :
مشکلات ویزیتورها و سرپرستان قبل از نصب ردیاب
- نداشتن کنترل بصورت دقیق بر روی ویزیتورها و سرپرستان فروش
(عدم اطلاع از زمان ورود و خروج آنها) - عدم اطلاع از اینکه هر ویزیتور چند Step در برنامه کاری روز جاری خود دارد؟
(امکان ارزیابی عملکرد ویزیتور وجود نداشت.) - عدم اطلاع از اینکه کدام مغازه ها ویزیت شده اند و کدام خیر ؟
(عدم پوشش کافی و در نهایت از دست رفتن مشتریان وفادار به علت کم کاری ویزیتورها) - عدم اطلاع از میزان مسافت و کیلومتر واقعی طی شده توسط هر ویزیتور
(وجود بحث و شُبهه بین سرپرستان و ویزیتورها و از بین رفتن روحیه همکاری تیم توزیع.) - عدم امکان مشاهده مسیر طی شده توسط ویزیتور در مواقع نیاز
(در بعضی مواقع خصوصا زمان شکایت مشتریان نیاز به وجود مدرک مستند و دقیق بود که نداشتیم.) - ضعف شدید در سیستم گزارش دهی
(ما حتی قادر به تهیه گزارشی ساده جهت ارائه به مدیریت یا شعب نبودیم.) - عدم وجود کنترل بر تعداد و میزان توقفات روزانه ویزیتورها
(توقفات طولانی مدتِ ویزیتورها، کاهش بهره وری و زمان مفید کاری را در پی داشت.)
که پس از استفاده از نرم افزار اورنگ تگ ، مشکلات فوق در قالب راه حل های زیر بصورت کامل برطرف شد:
سامانه مدیریت ناوگان اورنگ چه مزیتی را برای پگاه به ارمغان آورد
- کنترل و نظارت بر خط و لحظه ای موزعین و سرپرستان فروش
- مشخص شدن زمان اولین و اخرین سیگنال ارسالی از هر ویزیتور و نمایش هشدار در صورت عدم شروع به کار هر ویزیتور به مدیر سیستم
- امکان تعریف لوکیشن تمامی مشتریان به صورت نقطه دلخواه روی نقشه و گزارش گیری از آن
- امکان تعریف کل محدوده ی جغرافیایی که ویزیتور می بایست پوشش دهد، بر روی نقشه و گزارش گیری از آن
- امکان مشاهده کیلومتر ، مسافت و مسیر طی شده ی هر مامور پخش بر روی نقشه در بازه های زمانی دلخواه
- قابلیت اخذ انواع گزارش (عملکرد – مسافت – محدوده جغرافیایی و ..) و ارائه از دفتر مرکزی به شعب و تمام زیر شعب ها
- قابلیت تعریف نامحدود کاربر برای سرپرستان در شعب مختلف تا آنها نیز بتوانند با سطح دسترسی مشخص گزارشات مورد نظر خود را تهیه کنند و صف توزیع خود را بهتر مدیریت کنند.
- طراحی ماژول اختصاصی مشاهده تعداد و میزان توقفات هر ویزیتور و قابلیت اخذ گزارش گیری از آن
حسن انجام کار
نتیجه
شرکت پگاه با استفاده از نرم افزار اورنگ تگ و با سرمایه گذاری اندکی که در این پروژه کردند توانستند دستگاه موبایل و یا تبلت هر ویزیتور را به یک جی پی اس تبدیل کنند و بدین ترتیب بصورت برخط مدیریت نیروهای اجرایی و عملیاتی خود را به دست بگیرند.
همچنین با سفارش ماژول های مدیریتی اختصاصی توانستند داشبورد مدیریتی جامعی در زمینه توقفات و گزارشات توقفات پیاده سازی کنند و بصورت مستقیم کارایی تیم توزیع خود را افزایش دهند.