جی پی اس یک راه حل قطعی برای جلوگیری از دروغ های احتمالی است ولی بنده امیدوارم روزی فرا رسد که در رابطه ها نیاز به ردیابی نباشد!!
معرفی
شركت راهسازي و ساختماني امید بتون
درسال 1367 با هدف فعالیت در زمینه احداث پروژه های عمرانی و صنعتی تأسیس گردیدهاست. این شرکت با در اختیار داشتن سرمایه عظیم انسانی (متخصص، متعهد و مجرب) و تجهیزات و ماشین الات مدرن و دستیابی به دانش فنی روز موفق به اخذ رتبه یک در رشته راهسازی از معاونت مدیرت و برنامه ریزی ریاست جمهوری گردید .بدیهی است که در طی دستیابی به این رتبه و افتخارات یکی از مهم ترین و تاثیر گزارترین عوامل، ماشین آلات و ناوگان این شرکت می باشد. این شرکت با دارا بودن تعداد 77 عدد ماشین آلات راهسازی( اعم از گریدر – کامیون – کمپرسی – بیل مکانیکی- غلطک هپکو- بلدوزر- میکسر و… ) پروژه های متعددی را در رشته های راهسازی ، ساختمانی ، پل سازی و ابنیه فنی به اتمام رسانده است.
مهندس علی محمودزاده، قائم مقام مدیرعامل این شرکت در مصاحبه با واحد صدای مشتری اورنگ، عنوان نمود :
انجام پروژه های راهسازی در گرو کارکرد صحیح ماشین آلات می باشد.
همچنین وی اضافه نمود :
پیشرفت و توسعه ی هر صنعتی به وسیله ی توسعه امکانات و ادوات سخت افزاری و نرم افزاری انها شکل می گیرد که ما جهت دستیابی به این مهم، سخت افزار و نرم افزار شرکت اورنگ را انتخاب نمودیم
از این رو در گذشته به دلیل نداشتن سیستم کنترلی بر روی ماشین آلات با مشکلات عدیده ای از قبیل موارد زیر رو به رو بودند :
مشکلات نداشتن سیستم کنترل ناوگان و ماشین آلات
- عدم اطلاع از موقعیت مکانی لحظه ای ماشین آلات و اینکه کدام یک از مراحل راهسازی در حال انجام است ؟ (خاکبرداری ؟ کوبش؟ و …)
(جهت اطلاع از موقعیت فعلی بایستی مرتبا مسئول فنی با رانندگان تماس تلفنی میگرفتند که به دلیل انجام پروژه های راهسازی در جاده ها، مناطق صعب العبور و محروم امکان برقراری تماس تلفنی هم نبود. ) - عدم اطلاع از زمان واقعی روشن یا خاموش شدن ماشین آلات
(اکتفا به گفته های رانندگان که در اکثر مواقع منجر به عملکرد کمتر از حد پیش بینی شده می شد.) - عدم اطلاع از کارکرد (کیلومتراژ) واقعی ماشین آلات
(در اکثر مواقع پرداخت حقوق عادلانه به نسبت کارکرد میسر نمی شد) - مشخص نبودن محدوده و مسیر کاری مشخص برای هر خودرو بر روی نقشه
(عدم اطلاع سرپرست در صورتی که راننده از مسیر صحیح خارج شود و همچنین مشخص نبودن مسیر برای رانندگان که گاها موجب اتلاف زمان مفید کاری آنها می شد. ) - عدم وجود سیستم گزارش گیری کارکرد خودروها بر اساس محدوده های تعریف شده
(مشخص نبودن محدوده های فعالیت خودرو در یک بازه ی زمانی دلخواه) - جریمه شدن مکرر رانندگان بر اثر رانندگی پرخطر مثل سرعت غیر مجاز و … و انکار کردن مرتکب شدن تخلف توسط رانندگان
که پس از تجهیز ماشین آلات شرکت به جی پی اس و استفاده از سامانه مدیریت ناوگان حمل و نقل اورنگ ، مشکلات فوق در قالب راه حل های زیر بصورت کامل برطرف گردید:
مزایای استفاده از سامانه کنترل ناوگان FMS اورنگ
- امکان مشاهده آنلاین موقعیت مکانی کلیه ماشین الات بر روی نقشه
- نمایش زمان دقیق روشن شدن و خاموش شدن ماشین آلات در سامانه
- ثبت و نمایش دقیق کیلومتر طی شده و کارکرد واقعی ماشین آلات در سامانه
- امکان تعریف محدوده کاری و جغرافیایی برای هر راننده بر روی نقشه به گونه ای که با ورود به آن محدوده یا خروج از محدوده، به اپراتور سیستم اطلاع رسانی شود.(توسط نمایش هشدار بر روی سامانه – ارسال پیامک – ارسال ایمیل)
- امکان گزارش گیری از محدوده های طی شده توسط هر دستگاه
- امکان گزارش گیری از کلیه خودروهایی که در یک بازه ی زمانی مشخص وارد یا خارج از یک محدوده ی خاص شده اند.
- قابلیت تعریف هشدار در زمان رانندگی پرخطر توسط رانندگان.
- ترغیب رانندگان به کارکرد منظم تر و رانندگی ایمن.
نتیجه
با استفاده از تکنولوژی سخت افزار GPS و استفاده از سامانه مدیریت ناوگان اورنگ(FMS) ، دقت و صحت عملکرد ماشین آلات راهسازی بصورت مستند و سیستمی مشخص می شود و مدیران عملیات و کارگاه کنترل و نظارت دقیق تری بر روی رانندگان و ماشین آلات خواهند داشت که در نتیجه کنترل بر عملیات اجرایی پروژه به راحتی هرچه تمام انجام می گردد.