حتی یادآوری زمانی که برای محاسبه حقوق رانندگان، چندین روز بین صدها کاغذ سردرگم بودم، مرا به وحشت می اندازد !!
معرفی
شرکت توزیع نیروی برق استان فارس
در سال 1370 تاسیس گردید و به کمک ناوگان حمل و نقل خود که متشکل از تعداد 75 خودرو می باشد ، وظیفه ی بهره برداری، تعمیر و نگهداری از شبکه و تاسیسات توزیع نیروی برق استان را بر عهده دارد.
مهندس عنایت الله خلیفه، مدیر واحد پشتیبانی و عملیات این شرکت در مصاحبه با واحد صدای مشتری ِ اورنگ ، عنوان نمود :
وظیفه ما اعزام به موقع پرسنل در سطح استان در قالب ماموریت های تعریف شده و کنترل عملکرد آنها می باشد.
که در راستای رسیدن به این هدف، از بزرگترین دغدغه های ما سیستمی نبودن روال ثبت ماموریت ها و تخمینی بودن محاسبه ی حقوق و دستمزد و ساعات اضافه کار رانندگان می باشد که به دلیل عدم وجود سیستم هوشمند جهت ثبت و محاسبه ی این عملیات مهم، به ناچار به صورت درصدی (و تخمینی) محاسبه میکردیم که این امر موجب نارضایتی و بعضا شکایت رانندگان شده بود. برخی از مهم ترین مشکلات ما در این بخش مواردی از قبیل زیر بود :
- خطای محاسباتی به دلیل ثبت تردد به صورت دستی و تخمینی در چک لیست های کاغذی(خطای زیاد انسانی)
- عدم امکان محاسبه اضافه کار واقعی به دلیل ثبت داده ها توسط خود رانندگان(واقعی نبودن دیتاهای ثبت شده)
- محاسبات پیچیده ی پرداخت حقوق بر اساس کیلومتر – ساعت کاری و …(عدم وجود سیستم هوشمند جهت تفکیک هر حالت )
- عدم امکان پرداخت حقوق متناسب با کارکرد واقعی رانندگان(مشخص نبودن شیفت کاری و ساعت کاری مجاز اضافه کار هر راننده)
- زمانبر بودن محاسبه حقوق و دستمزد رانندگان به دلیل محاسبه دستی کیلومترهای طی شده(پیچیدگی محاسبات به دلیل متفاوت بودن حقوق هر یک از رانندگان بر اساس زمان، کیلومتر و محدوده فعالیت)
- عدم ثبت و مشاهده ی مکان های توقف شبانه رانندگان
که پس از تجهیز خودروهای سازمان به جی پی اس و استفاده از سامانه هوشمند FMS اورنگ و سامانه هوشیار مشکلات فوق در قالب راه حل های زیر بصورت کامل برطرف گردید:
راه حل های سامانه مدیریت ناوگان اورنگ و سامانه هوشیار
- امکان رصد برخط خودروها، اطلاع از ساعت ورود به/خروج از محدوده های مشخص شده برای هر خودرو و نمایش مسیر و مسافت طی شده بر روی نقشه ( حذف خطای ثبت دستی)
- قابلیت تعریف حالت حضور – ماموریت – اضافه کار بر اساس پارامترهای مختلف
- امکان تعریف ساعت کاری-ساعت مجاز اضافه کار-وقت شبانه و شب کاری – تعطیل کاری(مبنای محاسبه گزارش کارکرد خودرو می باشد)
- امکان تعریف محاسبه زمان شروع و پایان کارکرد خودرو براساس پارامترهای مختلف * حضور در/ خروج از محدوده
- اولین/آخرین سیگنال ارسالی دستگاه
- شروع/پایان شیفت کاری
- اولین روشن شدن/آخرین خاموش
شدن خودرو
- فعالسازی ماژول گزارش کارکرد مالی ریالی و قابلیت اخذ گزارش بر اساس پارامترهای حضور-ماموریت- اضافه کار و تعریف بصورت پله ای بطور مثال از صفر تا 100 کیلومتر هر کیلومتر 100 تومان
- قابلیت تعریف شیفت کاری کاملا داینامیک بر اساس روزهای کاری سازمان
- قابلیت تعریف تقویم کاری دلخواه و اتصال تقویم به کل سازمان و یا به دستگاهی خاص
- نمایش نقاط توقف خودرو در بازه زمانی دلخواه با استفاده از ماژول گزارش توقفات اورنگ
نتیجه
با تجهیز ناوگان حمل و نقل به سخت افزار GPS و استفاده از ماژول کاربردی و حرفه ای هوشیارِ اورنگ(کارکرد مالی ریالی) اصلی ترین دغدغه های مدیران و کارکنان واحد حمل و نقل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس ، که محاسبات پیچیده ی حقوق و دستمزد می باشد، برطرف شد چرا که با فعالسازی این ماژول قادر به شیفت بندی و تنظیم پارامترهای مالی مختلف برای هر شیفت و در نهایت اخذ گزارشات مالی- تحلیلی کاملا دقیق خواهند بود و بصورت هوشمندانه ناوگان حمل و نقل خود را کنترل می کنند.
حسن انجام کار