استفاده از نرم افزار مدیریت ناوگان خودرویی نقش بسزایی در کاهش مدت زمان خاموشی و انرژی توزیع نشده داشته و سبب رضایتمندی مشترکین برق خواهد شد.
معرفی
شرکت توزیع نیروی برق کردستان
در سال ۱۳۴۵ همزمان با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در راستای محرومیت زدایی منطقه برنامه ریزی و اقدامات وسیعی جهت ایجاد وگسترش شبکه انتقال وتوزیع برق در سطح استان صورت گرفت به طوریکه در سال ۱۳۶۱ پست ۶۳/۲۰ شهرستان قروه ازطریق خط ۶۳ کیلوولتی همدان-قروه ومتعاقب آن در سال ۱۳۶۵ از طریق خط دو مداره ۲۳۰ کیلوولت همدان – سنندج پست ۲۳۰/۶۳ سنندج به بهره برداری رسید.
در جهت اجرای سیاست های وزارت نیرو درتشکیل شرکتهای توزیع شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان از مهرماه ۱۳۷۱ زیر نظر برق منطقه ای غرب فعالیت می نماید.در حال حاضرتامین برق استان کردستان از طریق شبکه سراسری و از سه محور همدان آذربایجان وکرمانشاه توسط خطوط انتقال ۲۳۰ ۱۳۲و۶۳ کیلوولت انجام می گیرد.این شرکت، شرکتی خدماتی است که خدمات توزیع و فروش انرژی الکتریکی را بر عهده دارد و در عرصه ارائه این خدمات ملزم به اجرای دستورالعمل ها و بخش نامه ها و مقررات و استانداردهای وزارت نیرو می باشد.
هدف شرکت ارائه خدمات توزیع و فروش انرژی الکتریکی به مشتریان با نگرش جلب رضایت هرچه بیشتر می باشد. در همین راستا رفع مشکلات و قطعی های مشترکین در کمترین زمان ممکن از اولویت های این شرکت می باشد.
این سازمان جهت برطرف کردن مشکلات قطعی مشترکان از اکیپ های عملیاتی خود که شامل 184 خودرو ( خودروهای اتفاقاتی ، جرثقیل و …) می باشد استفاده می کند که در سال 1396 اقدام به تجهیز خودروها به جی پی اس های اورنگ نمودند.
جناب مهندس اسعد احمدی ،کارشناس واحد توزیع نیرو برق در مصاحبه با واحد ارتباط با مشتریان اورنگ در رابطه با اهمیت خدمت رسانی سریع عنوان نمودند :
سازماندهی و اعزام اکیپ های عملیاتی به نقاط خطا، نقش به سزایی در کاهش مدت زمان خاموشی و به تبع آن افزایش رضایتمندی مشترکین خواهد داشت.
وی در ادامه به بیان برخی از مشکلات موجود در سازمان تا قبل از نصب و تجهیز خودروها به دستگاه جی پی اس پرداختند :
مشکلات برق توزیع کردستان قبل از تجهیز به سامانه یاور و اورنگ
- عدم امکان رهگیری و مدیریت خودروهای عملیاتی.
(امکان رهگیری آنلاین خودروهای عملیاتی وجود نداشت و عملا کنترل عملیات سخت بود.) - عدم امکان کنترل اکیپ ها
( هیچ گونه کنترلی وجود نداشت به گونه ای که حتی بعضی از خودروها موقعیت و مکان اشتباه اعلام میکردند.) - طولانی شدن مدت زمان خاموشی ها
( به دلیل عدم اطلاع از جانمایی خودروها امکان اعزام سریع خودروهای عملیاتی وجود نداشت در نتیجه مدت زمان رسیدگی به خاموشی های اعلام شده طولانی می شد.) - روال محاسبه و پرداخت صورت وضعیت کارکرد هر خودرو زمان بر و دستی بود
(امکان محاسبه دقیق کیلومتر و مسافت دقیق پیموده شده هر خودرو وجود نداشت.) - عدم امکان گزارشگیری دقیق و جامع از خاموشی های اعلام شده و وضعیت رسیدگی یا عدم رسیدگی به آنها
(امکان گزارشگیری از سرویس های مختلف انجام شده موجود نبود.)که پس از استفاده از جی پی اس،سامانه کاربردی اورنگ و نرم افزار درخواست و تخصیص سرویس یاور، مشکلات یاد شده به شکل زیر برطرف شدند و حتی امکاناتی افزون بر حل مشکلات نیز در اختیار ما قرار داده شد:
مزایای استفاده از سامانه یاور و اورنگ
- مشخص بودن وضعیت لحظه ای تمام خودروها بر روی نقشه و اینکه کدام خودروها در حال حرکت یا متوقف هستند.
- نمایش دقیق مسیر طی شده توسط هر خودرو با جزئیات کامل (کیلومتر پیمایش شده و …).
- تسریع در روال محاسبه پرداخت حقوق رانندگان به دلیل محاسبه سیستمی کیلومتر طی شده هر خودرو
- امکان طراحی فیلدهای فرم های ثبت خاموشی به دلخواه از طریق قابلیت فرم ساز
- قابلیت تعریف سرویس های مختلف جهت عملیات مختلف و گزارش گیری از هر درخواست ثبت شده در سرویس
- قابلیت تخصیص و اعزام نزدیکترین نیروی آنکال به درخواست ثبت شده از طریق نرم افزار یاور
نتیجه
شرکت برق کردستان پس از نصب جی پی اس و با استفاده از سامانه و نرم افزار توزیع و اعزام یاور توانستند روال ثبت و درخواست خاموشی ها را از حالت دستی به حالت سیستمی تغییر دهند و با تخصیص به موقع نیرو و اکیپ های عملیاتی مدت زمان خاموشی را کاهش دهند و در نتیجه میزان رضایت مشتریان خود را افزایش دهند.