سرویس دهی مناسب شرکت اورنگ در حال حاضر با سایر شرکت های مشابه آن اصلا قابل قیاس نیست و ما بسیار راضی هستیم.
معرفی
عملیات انتقال گاز منطقه 5
شرکت انتقال گاز ایران با دارا بودن 37 هزار کیلومتر خط لوله فشار قوی با همکاری 10 منطقه عملیاتی، وظیفه انتقال گاز فرآورش شده پالایشگاههای گاز کشور را بهعهده دارد تا گاز طبیعی به صورت ایمن و پایدار به دست مصرفکنندگان برسد.
منطقه 5 عملیات انتقال گاز یکی از راهبردیترین مناطق انتقال گاز در جنوب کشور است. مرکز این منطقه در شیراز واقع شده و گاز انتقالی خود را از پالایشگاه دالان فراشبند، پالایشگاههای پارس جنوبی، فجرجم و پارسیان دریافت میکند.
منطقه 5 انتقال گاز، 4 هزار و 500 کیلومتر خط لوله، 15 ایستگاه تقویت فشار گاز و 5 مرکز بهرهبرداری دارد تا با استفاده از آنها و بهرهمندی از خطوط سراسری دوم، سوم، چهارم، هشتم و دهم، گاز انتقالی خود را به شرکتهای گاز استانهای فارس، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و یزد تحویل دهد.
واحد نقلیه و حمل و نقل این سازمان درخواست های ماموریت های درون و برون شهری پرسنل سازمان را با تخصیص خودروهای تحت اختیار، مدیریت می نماید .
این واحد با دارا بودن حدود 130 خودرو و راننده در سراسر استان عملیات تخصیص راننده و خودرو جهت ماموریت های ابلاغ شده به پرسنل را در حدود 8 ایستگاه و 5 مرکز بهره برداری، اجرایی می سازد که با هدف کنترل هوشمند و مدیریت آنلاین خودروها در سال 1397 اقدام به خرید و نصب تعداد 130 عدد دستگاه جی پی اس از شرکت اورنگ، نمودند.
مهندس محمد پژمان ، مدیریت محترم واحد حمل و نقل در گفتگو با واحد ارتباط با مشتریان اورنگ در خصوص هدف سازمان از خرید نرم افزارهای مدیریت حمل و نقل عنوان کرد :
قصد ما از استفاده از این سیستم این بود که تا جای ممکن حذف کاغذ کنیم و صورت وضعیت های عملکرد رانندگان و مجاسباتی که بصورت دستی انجام می شود به صورت اتوماتیک و توسط سیستم انجام شود.
مهندس فهندژ سعدی، کارشناس حمل و نقل و مسئول ناظر جی پی اس در گفتگو با واحد ارتباط با مشتریان اورنگ به بیان مشکلاتی که قبل از استفاده از جی پی اس و سامانه کنترل ناوگان اورنگ، داشتند به شرح زیر یاد کردند:
عدم کارایی روال نقلیه قبل از تجهیز به سامانه مدیریت ناوگان
- کاغذی بودن روال درخواست ، ثبت و تایید ماموریت ها
(زمانبر بودن بروکراسی های اداری و اتلاف زمان مفید کاری.) - مشخص نبودن محدوده ی استگاه ها و یاردهای هر منطقه و شهر.
(نقاط شروع و پایان مرز و حوزه های ایستگاه ها و یاردها از یکدیگر تفکیک شده و مشخص نبود.) - مشخص نبودن شیفت های کاری برای خودروهای استیجاری
( بروز تداخل و عدم امکان محاسبه دقیق زمان کارکرد در هر شیفت.) - عدم امکان اخذ گزارش از یاردها و ایستگاه های تعریف شده
(به گونه ای که مشخص گردد کدام خودروها به یک یارد مشخص ماموریت داشته اند؟) - عدم امکان تشخیص استفاده از امکانات رفاهی ( صبحانه – ناهار –شام و یا اقامت) به ازای هر خودرو
(سیستمی جهت تعیین و تشخیص اینکه آیا راننده در طی ماموریت از امکانات رفاهی استفاده کرده است یا خیر وجود نداشت.) - عدم امکان تهیه گزارشات جامع از عملکرد خودروها و محاسبات حقوق رانندگان.
( در دسترس نبودن مستندات سیستمی جهت تایید کارکرد و پرداخت منصفانه حقوق .) - عدم نظارت و کنترل بر تخلفات رانندگان
( عدم وجود سیستم هشداردهنده و بازدارنده .)که پس از استفاده از سامانه کنترل ناوگان اورنگ و همچنین فعالسازی سامانه هوشیار ، مشکلات یاد شده در قالب راه حل های رائه شده به شکل زیر برطرف شدند و حتی امکاناتی افزون بر حل مشکلات نیز در اختیار ما قرار داده شد:
مزایای استفاده از سامانه مدیریت ناوگان اورنگ و سامانه هوشیار
- سیستمی شدن روال درخواست ماموریت ها و حذف کاغذ از سیستم.
- تعریف کلیه ایستگاه ها و یاردهای موجود در سطح استان به شکل محدوده های جغرافیایی مشخص بر روی نقشه.
- تعریف شیفت های کاری مشخص و اختصاص خودروهای استیجاری به هر شیفت.
- امکان اخذ گزارش بر اساس محدوده های جغرافیایی تعریف شده .
- قابلیت تشخیص اتوماتیک استفاده یا عدم استفاده از امکانات رفاهی با توجه به ساعت شروع و پایان ماموریت.
- امکان اخذ گزارشات جامع همچون کارکرد، مسافت و عملکرد هر خودرو و محاسبه اتوماتیک حقوق راننگان بر اساس تنظیمات مالی انجام شده برای هر خودرو از قبیل تعرفه هر ساعت کارکرد در ساعات عادی یا نرخ شبانه و یا نرخ ساعت اضافه کار به ازای هر خودرو.
نتیجه
واحد حمل و نقل شرکت عملیات انتقال گاز منطقه 5 استان فارس با استفاده از سامانه هوشمند نظارتی اورنگ، موفق شدند فرآیند ماموریت های سازمانی درون و برون شهری را از حالت کاغذی به سیستمی تبدیل کنند و چابکی سازمان را افزایش دهند همچنین فرآیند محاسبه حقوق و دستمزد رانندگان را نیز که به شکل دستی انجام می شد با استفاده از ماژول هوشیار اورنگ، بصورت اتوماتیک تبدیل کردند و میزان خطای محاسباتی ناشی از اشتباه پرسنل مالی و یا ثبت نادرست رانندگان، را به صفر برسانند.